Sunday 22 January 2012

Helix Bridge, jambatan yang luar biasa di Singapura

 Jambatan Helix adalah sebuah jambatan pejalan kaki terletak di Marina Bay di Singapura. Ia telah dibuka secara rasmi pada 24 April, 2010. Struktur ini melengkapkan projek-projek pembangunan utama yang lain dirancang di kawasan itu, termasuk Resort Marina Bay Sands, Singapura Flyer, taman-taman teluk dan pusat kewangan yang besar daripada 438,000 meter per segi akan siap pada 2012.
Konsortium yang bertanggungjawab bagi reka bentuk dan pelaksanaan kerja-kerja ini adalah satu pasukan antarabangsa arkitek Australia Kumpulan Cox, Arup jurutera, Sato Kogyo Sdn Bhd dan TTJ Rekabentuk dan Kejuruteraan SA de CV dan beberapa arkitek di Singapura.








Jambatan, yang dijangka menjadi mercu tanda dan tempat pertemuan bagi masyarakat, menghubungkan kemudahan kebudayaan, rekreasi dan hiburan di kawasan tersebut dan melengkapkan keseluruhan sistem pejalan kaki Marina Bay. Ia juga berfungsi sebagai galeri lukisan dan lukisan oleh kanak-kanak realziados dan didedahkan kepada umum.Panel kaca besar dan jaringan keluli berlubang digabungkan bersama bayangan lingkaran dalaman untuk pejalan kaki. Jambatan mempunyai lima platform tontonan terletak di tempat-tempat strategik yang menawarkan pemandangan latar langit Singapura dan peristiwa-peristiwa yang berlaku di Marina Bay.










GilaKaw-kawWowCool