Sunday 4 December 2011

LIMA 2011

LIMA 2011

Battle Royale: Semua pencabar Lima Akan Hadir LIMA 2011
Perlumbaan untuk memberikan TUDM dengan antara 12 hingga 18 pesawat pejuang MRCA. Empat daripada mereka akan mempunyai pesawat sebenar di acara manakala yang kelima akan diwakili oleh mock-up.

Dassault Rafale, SAAB JAS-39, Boeing F/A-18 Super Hornet dan Sukhoi Su-35 Sukhoi E telah mengesahkan penyertaan, manakala Eurofighter untuk melihat sekiranya Kerajaan benar-benar berminat dalam menilai Typhoon sebelum membuat keputusan untuk melekat dengan olok-olok atau terbang di dalam jet sebenarnya. LIMA 2011 akan menjadi satu peluang keemasan untuk TUDM untuk menguji sendiri kualiti dan keupayaan pesawat ultra-moden.







Antara pesawat-pesawat yang akan diuji : 


RusAF Su-35 Flanker E




RTAF JAS-39 Gripen




 
Eurofighter Typhoon



Dassault Rafale Fighter




Pesawat lain dijangka membuat penampilan iaitu Gulfstream G45, Airbus A-400M dan Boeing AH-6I. Walaupun Ketua Tentera Udara telah menyatakan bahawa AEW platform adalah satu keutamaan serta-merta, ia adalah tidak diketahui sama ada pembida yang berpotensi seperti Embraer, Northrop Grumman, Boeing, SAAB dan EADS akan menghantar mana-mana contoh flyable mereka ke pameran tersebut.


 Gulfstream G45




 Airbus A-400M




Boeing AH-6i



Namun begitu, adalah menjadi harapan bahawa EC-725 dan Airbus A380 serta Arrows yang terkenal aerobatic pasukan Merah akan dibuat untuk pertunjukan udara. Ia akan menjadi rangsangan besar dan alat untuk mengeluarkan orang ramai untuk aeroangkasa dwi-tahunan dan pameran maritim. Hampir semua MAF dan udara aset agensi kerajaan yang lain dan tidak dinyatakan jenis pesawat awam juga dijangka untuk mengisi slot aeroangkasa.


 RAF Red Arrow




Pasukan Aerobatic Display 1Malaysia juga membuat kemunculan sulung kepada orang ramai semasa pameran itu. Dengan persaraan TUDM Mig-29 yang akan berlaku pada tahun 2015, Smokey Bandits akan membuat beberapa paparan udara lepas sekali lagi untuk menawan hati orang ramai tempatan di sini di Langkawi. Pasukan itu sebelum ini telah mendapat beberapa kata-kata positif daripada orang ramai termasuk Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Brunei semasa BRIDEX 2011.



 1Malaysia Flying Display Team




 RMAF Smokey Bandit team





LIMA 2011

6 disember 2011



  GilaKaw-kawWowCool